Απλά Μαθήματα Ελληνικής Πατριδογνωσίας

28 Σεπτεμβρίου 2020
Περικλής Παπαδόπουλος
Producer: Περικλής Παπαδόπουλος

Λίγα λόγια

1.  «Ειρήνη»

Φωνή αντιπολεμική από τα παιδιά που παίζουν – τραγουδούν  και ενώνονται απέναντι σε όσους ελέγχουν και «παίζουν» με την Ειρήνη.

(27-07-2001 γράφτηκε το τραγούδι)

2 . «Πάλι τα μάτια θα φωτίζουν»

Περιγράφεται η σημερινή εικόνα της απαξίωσης, της παραίτησης, του φαινομενικά «μάταιου αγώνα», όπου έχει χαθεί η ελπίδα και η λάμψη από τα μάτια μας.(29-07-2001)

3.  «Κόκκινο τριαντάφυλλο»

Θρήνος μα και υπερηφάνεια για ένα νέο άγνωστο στρατιώτη που σβήνει.

Αφιερωμένο σε κάθε ηρωικώς πεσόντα Έλληνα (12-06-1993)

4.  «Εκτέλεση»

Εικόνες που έζησαν οι γονείς και οι παππούδες μας και πρέπει να γνωρίζουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας. Όχι για να συντηρούν μίσος αλλά για να διαφυλάττουν Ειρήνη.

…στους 1300 άνδρες του Καλαβρυτινού ολοκαυτώματος και στα θύματα όλων των Ελληνικών μαρτυρικών τόπων της κατοχής (07-09-1993).

5. «Καληνύχτα Μαργαρίτα»

… στη Μαργαρίτα Περδικάρη, (aπό το διήγημα του Δημήτρη Χατζή «Μαργαρίτα Περδικάρη» και για το θεατρικό έργο του Γεράσιμου Σταύρου «Καληνύχτα Μαργαρίτα»), στην Ηρώ Κωνσταντοπούλου και στη νεολαία της αντίστασης που ονειρεύτηκε (Απρίλης1994)

6.  «Της Άνοιξης παιδί»

…στους φοιτητές του Πολυτεχνείου που αντιστάθηκαν στο φασισμό (27- 07-1993)

7. «Πότε θα ΄ρθει και πως»

…στους χιλιάδες Ελληνοκύπριους νεκρούς και «αγνοούμενους» της τουρκικής  εισβολής και στον αδικαίωτο αγώνα της Κύπρου (02-02-1995)

8.  «Για ποια Ελλάδα μου μιλάς»

… στην σημερινή πολιτισμική κατάσταση και σε ένα καλύτερο αύριο (12-06-1994)

9.  «Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς»

…στους 500.000 Έλληνες νεκρούς και αγνοούμενους και στους 1.000.000 πρόσφυγες της Μικρασιατικής καταστροφής (06-07-1999)

10.  «Σε Δύση και σ’ Ανατολή»

…στην μικρή και πολύπαθη πατρίδα μας (11-07-1994)

11.  «Αυτόπτης μάρτυς»

…στους νεκρούς και πρόσφυγες πολέμου των μικρών λαών (Μάρτης 1994)

12.  «Εμείς μπορούμε»

… σε κάθε νέα γενιά που εκπαιδεύεται σωστά, ανησυχεί και διαμορφώνει καλύτερο μέλλον (Μάιος 1992)

 

Στίχοι

 

Πρόγραμμα Πολεμ. Μουσείου Θεσσαλονίκης 2014

 

«Απλά μαθήματα Ελληνικής Πατριδογνωσίας»     

Σε μια εποχή αντιηρωϊκή, εποχή των συλλογικών αδιεξόδων και της κοινωνικής παραίτησης, εποχή   των μοναχικών, ατομικών λύσεων τα «Απλά μαθήματα Ελληνικής Πατριδογνωσίας» τραγουδούν στιγμές και πράξεις πατριωτικού μεγαλείου και εθνικής ανάτασης για τη σύγχρονη Ελληνική ιστορία των 80 τελευταίων χρόνων του 20ου αιώνα (1920 – 2000). Μαθήματα λυτρωτικά για μένα που μετέλαβα από μελέτη και συμβίωση με ανθρώπους που έζησαν τα χρόνια αυτά. Έρχονται λοιπόν σήμερα  να κινητοποιήσουν τη μνήμη και την ευαισθησία μας για αξίες φθαρμένες σε καιρούς πανανθρώπινης αγωνίας για τη συνέχεια της ζωής και τις συνέπειες της παγκοσμιοποίησης/φτωχοποίησης των λαών και μιας σειράς ανακατατάξεων κοινωνικών. οικονομικών, γεωπολιτικών. Η ιστορική γνώση, η πνοή στο έργο, το παράδειγμα στην πράξη και η κοινωνική συνοχή πρέπει να περνούν στους νέους από τους γονείς και τους δασκάλους για να μην επαναληφθεί η ιστορία της Σμύρνης, της κατοχής του 1940, του Πολυτεχνείου και της Κύπρου. Οι Έλληνες έχουμε ζωντανή, θερμή πίστη και ξεχωριστά σύμβολα  αγώνα – ειρήνης – ελευθερίας – αγάπης και προόδου.

Στον 21ο αιώνα, ας είναι αυτά ΙΔΑΝΙΚΑ και ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ και όχι κίνητρα για νέους αγώνες ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ.

Στα τραγούδια μου αυτά φυλάχτηκαν τέτοια αποθέματα ψυχής.

Εύχομαι να τα μοιραστούμε.

Περικλής Ν. Παπαδόπουλος               Νοέμβριος 2001

        

 Στοιχεία του έργου

Ο θεματικός κύκλος τραγουδιών αυτός επενδύει με πρωτότυπο υλικό [μουσική ποικίλων στυλ: έντεχνο – λαϊκό – ελληνικό παραδοσιακό, ροκ – σύγχρονη μπαλάντα και ανάλογους στίχους], νωπές ιστορικές μνήμες αγώνων Ελευθερίας και Δημοκρατίας που βίωσε ο λαός μας στην διάρκεια του 20ουαιώνα. Η μουσική, οι στίχοι και οι επεξεργασίες για χορωδίες και ορχήστρα είναι δημιουργίας Περικλή Παπαδόπουλου.

Αφορούν σπονδυλωτή αναφορά και συρραφή από  σημαντικά γεγονότα της σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας, από τη Μικρασιατική καταστροφή και την κατοχή – αντίσταση του 1940 και τα ολοκαυτώματα (όπως αυτό των Καλαβρύτων), την εξέγερση του Πολυτεχνείου και την Τουρκική εισβολή στην Κύπρο, τους πρόσφυγες πολέμου (λαών Βαλκανίων και Περσικού κόλπου) και την σημερινή πολιτισμική παγκόσμια κρίση Αξιών, φυσικά χωρίς πολιτικές αιχμές και αποχρώσεις.

Αποτελούν πρωτίστως τα τραγούδια αυτά σημερινή αντιπολεμική φωνή αφύπνισης και ένα πραγματικό συναρπαστικό ταξίδι – μάθημα της σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας μέσα από γεγονότα με στόχο, την τόνωση της Εθνικής μνήμης και την προβολή της ιστορικής συνέχειας και ενότητας του Ελληνισμού. Υμνούν αγώνες αλλά και ιδανικά που ενώνουν τους λαούς.

Ο στίχος – που έχει κοινωνικές αιχμές και σημερινές αναφορές και προε-κτάσεις – υμνεί τα παγκόσμια ιδανικά [Ελευθερία–Ειρήνη–ανθρώπινα δικαιώματα] και διεγείρει τις συνειδήσεις μας από την ΄΄ύπνωση ΄΄ των ευθυνών, την ελαστικότητα των ηθών και την κάθετη φορά – φθορά των αξιών και των προτύπων των σύγχρονων κοινωνιών.

 

Ενδεικτικές παρουσιάσεις του έργου

Πάτρα. Η πρώτη εκτέλεση του έργου, (10/4/2002) τιμήθηκε από το Δήμο και το Πανεπιστήμιο Πάτρας και με τις συνεργασίες των Ελληνικών τμημάτων της Unicef και της Ύπατης Αρμοστείας προσφύγων πολέμου του Ο.Η.Ε. Επίσης υποστήριξαν με την ευγενή συμμετοχή τους: δύο ορχήστρες, (κορυφαίοι μουσικοί της Συμφωνικής Ορχήστρας της Ε.Ρ.Τ., της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, της Oρχήστρας Πατρών και η Σχολή Ελληνικής μουσικής του Δημ. Ωδείου Πάτρας), 5 χορωδίες των Πατρών (Πολυφωνική μικτή και παιδική, Μαντολινάτα μικτή και παιδική και Επτανησίων Πατρών) και ο Κώστας Μακεδόνας, στα έντεχνα – λαϊκά μέρη. Το έργο έχει παρουσιαστεί με επιτυχία σε εκδηλώσεις της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και σε Δήμους σε όλη τη χώρα, από χορωδίες Δήμων, Σχολείων και πολιτιστικών οργανισμών και φορέων.

Στα Καλάβρυτα το έργο έχει χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ιστορικού ντοκιμαντέρ από την «Καλαβρυτινή πρωτοβουλία νέων» με την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς, του Δήμου Καλαβρύτων και της ΔΕΠΑΠΟΖ  σε σκηνοθεσία Χρήστου Τσάμη (13/12/2005).

Στην Κέρκυρα το έργο παρουσιάστηκε στις 25 (εκπ/κή συναυλία) και στις 27 Οκτωβρίου 2012 (επίσημος εορτασμός εθνικής επετείου από τον Δήμο), με την συμμετοχή – ερμηνεία της Δημοτικής Χορωδίας Κέρκυρας «San Giacommo», την «Xορωδία του Μουσικού Σχολείου Κέρκυρας» και την συνοδεία ορχήστρας αρχιμουσικών και solist, με την υποστήριξη του Δημοτικού Οργανισμού Πολιτισμού Αθλητισμού και Περιβάλλοντος και της αντιδημαρχίας θεμάτων παιδείας, νεολαίας και απασχόλησης.

Στη Θεσσαλονίκη το έργο παρουσιάστηκε στις 19 και 20 Μαρτίου 2014 σε τέσσερις συναυλίες εκπ/κού χαρακτήρα για 1000 περίπου μαθητές στο Πολεμικό Μουσείο της πόλης, μετά από σχετικές εγκρίσεις του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, των Περιφερειακών Δ/ντών Εκπ/σης Δυτ. Μακεδονίας και Ιονίων Νήσων. Συμμετείχαν solist και καθηγητές των  Μουσικών Σχολείων Θες/νίκης, Γιαννιτσών και Κέρκυρας, κορυφαίοι Μουσικοί της Στρατιωτικής Μουσικής του Γ΄ Σώματος Στρατού, η Χορωδία «Νίκος Αστρινίδης» και Σχολικές Χορωδίες Γυμνασίων της Θεσ/νίκης (15ου, 32ου, Κουφαλίων και Μηχανιώνας). Στήριξαν τις συναυλίες σημαντικοί πολιτιστικοί φορείς της Θεσσαλονίκης με διεθνές έργο:

Πολεμικού Μουσείου Θεσσαλονίκης  http://www.warmuseumthessaloniki.com/#!event-20/c15bf

 

Δείτε και ακούστε όλα τα τραγούδια. Links

01.«Ειρήνη» (στα παιδιά όλου του κόσμου) Παιδική Χορωδία «Πολυφωνική  Πάτρας»

http://www.youtube.com/watch?v=p7ESaZh-s6w&feature=youtu.be

02.«Πάλι τα μάτια θα φωτίζουν» (στον σύγχρονο οικονομικό πόλεμο)

http://www.youtube.com/watch?v=Akir41fy3qM&feature=youtu.be

  1. «Κόκκινο τριαντάφυλλο» (σε κάθε ηρωικώς πεσόντα Έλληνα)

http://www.youtube.com/watch?v=EzmcPwVTbEs&feature=youtu.be

04.«Εκτέλεση» (Ειδικά αφιερωμένο στο Ολοκαύτωμα των Καλαβρύτων και σε όλες τις Ελληνικές μαρτυρικές πόλεις και χωριά)

http://www.youtube.com/watch?v=xKxHMLBWICk&feature=youtu.be

  1. «Καληνύχτα Μαργαρίτα» (στη νεολαία της αντίστασης που ονειρεύτηκε)

http://www.youtube.com/watch?v=pdQJ3fCSOpk&feature=youtu.be

  1. «Της Άνοιξης παιδί» (στους φοιτητές του Πολυτεχνείου που αντιστάθηκαν)

http://www.youtube.com/watch?v=LeUKh7JM8yY&feature=youtu.be

  1. «Πότε θα ’ρθει και πως» (στον αδικαίωτο αγώνα της Κύπρου)

http://www.youtube.com/watch?v=hCTjtwfW9g4&feature=youtu.be

  1. «Για ποια Ελλάδα μου μιλάς»

http://www.youtube.com/watch?v=5E-KcgDUGC8&feature=youtu.be

Στην κοινωνική και πολιτική απαξίωση  της σημερινής Ελληνικής πραγματικότητας

  1. «Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς»

     Στους νεκρούς και πρόσφυγες της  Μικρασιατική καταστροφής.

http://www.youtube.com/watch?v=MT6mJQmo4oA&feature=youtu.be

10.Σε Δύση και σ’ Ανατολή

http://www.youtube.com/watch?v=Fsn5HVk8f5s&feature=youtu.be

Στην ιστορική/πολιτισμική Ελληνική παράδοση και τη σημερινή κατάσταση

  1. «Αυτόπτης μάρτυς» (στα παιδιά και στους πρόσφυγες πολέμου από συνεργασία με ΟΗΕ)

https://www.youtube.com/watch?time_continue=6&v=pdlwPq9RA0I

  1. «Εμείς μπορούμε» (για τα αναξιοπαθούντα παιδιά, από συνεργασία με UNICEF )

http://www.youtube.com/watch?v=b-psyGiFOy0&feature=relmfu

Παιδική Χορωδία «Πολυφωνική  Πάτρας»

http://www.youtube.com/watch?v=KtZJsLJLExE

Χορωδία Μουσικού Σχολείου Κέρκυρας,   Δημοτική χορωδία Κέρκυρας “San Giacomo”, και ορχήστρα αρχιμουσικών  Φιλαρμονικών και solist Κέρκυρας, (27/10/2012)

 

Συμμετείχαν στην πρώτη ηχογράφηση και έκδοση του έργου:

Δημήτρης Βάμβας: Όμποε, Αντώνης Λαγός: Κόρνο, Nikolai Comisarov: Τσέλλο,  Γιώργος Ντουρής: Βιολί, Σέργιος Σοϊλές: Φλάουτο, Γιάννης Μπαλαφούτης: Καλρίνο, Νέυ, Δημήτρης Μακρής:  κιθάρα, Κώστας Αλμπάνης: Ακουστική και ηλεκτρική κιθάρα, ηλεκτρικό μπάσο, Σήφης Μόια: Κοντραμπάσο, Ευγένιος Βούλγαρης: Ταμπουρά με δοξάρι, ούτι, σάζι, πολίτικη λύρα, κανονάκι. μπεντίρ, ταραμπούκα, μπουζούκι τζουρά και μαντολίνο, Περικλής Παπαδόπουλος: Πιάνο

Ενορχήστρωση στα τραγούδια: «Ο μαρμαρωμένος βασιλιάς» και «Σε Δύση και σ’ Ανατολή»: Ευγένιος Βούλγαρης

Τα τραγούδια: «Ειρήνη» και «Εμείς μπορούμε» ερμηνεύει η παιδική Χορωδία της Πολυφωνικής χορωδίας Πατρών η οποία συμμετέχει στα φωνητικά του τραγουδιού: Πότε θα ‘ρθει και πως;» Διεύθυνση: Ελένη Παπαδοπούλου, διδασκαλία: Λούση Χριστοδούλου.

Χορωδιακή προσαρμογή στο «Πότε θα ρθει και πως» από τον μαέστρο της Πολυφωνικής Χορωδίας Πατρών Σταύρο Σολωμό.

Στο «Εμείς μπορούμε» ακούγονται κατά σειρά: Πανωραία Ανδριανοπούλου, Αγγελική Λαδά, Ελπίδα Σπηλιωτοπούλου, μέλη της παιδικής χορωδίας της Πολυφωνικής Χορωδίας Πατρών.

Στα φωνητικά του έργου συμμετείχαν: Κωνσταντίνα Βρυώνη – Παπαδοπούλου, Αθηνά Αδαμοπούλου, Σταμάτης Λέκκας, Γιώργος Παπαγεωργόπουλος

Μουσική – Στίχοι – Χορωδιακή επεξεργασία – Ενορχήστρωση – Ερμηνεία: Περικλής Παπαδόπουλος

Προγραμματισμός – ηχοληψία – mastering: Κώστας Αλπάνης Studo Sammi Πάτρα 2001

Σχεδιασμός εξωφύλλου έργου: Μιχάλης Αντωνέλλος

Σκίτσα τραγουδιών: Έφη Σωτηροπούλου

Οι μουσικοί, εικαστικοί και τεχνικοί που συμμετείχαν αποτελούν κορυφαίους καλλιτέχνες και επαγγελματίες στο χώρο τους με ήθος, πλούσιο έργο και μεγάλη προσφορά. Αυτό δεν ήταν δυνατό να μην αποτυπωθεί στο έργο. Με το ταλέντο και την αγάπη που συμμετείχαν στο έργο κατάφεραν τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή να καταγραφεί με τους καλύτερους όρους και συνθήκες για τα δεδομένα χρόνου, κόστους, πόλης κλπ.

Το αποτέλεσμα της δουλειάς που με συνέπεια και συνέχεια γίνεται στην Πολυφωνική Χορωδία Πάτρας, αποτελεί πηγή έμπνευσης για κάθε νέο δημιουργό.

Η ηχογράφηση της παιδικής χορωδίας συνέπεσε με το πολύνεκρο τρομοκρατικό χτύπημα στην Αμερική (11 Σεπτεμβρίου 2001) που αποτέλεσε την αιτία του πρώτου πολέμου του νέου αιώνα. Ο κόσμος θα ήταν καλύτερος για όλους, αν οι περισσότεροι βλέπαμε την εξέλιξή μας μαζί με τα παιδιά. Παιδιά με ταλέντο και προοπτικές προσφοράς στον τόπο τους  και σε όλο τον κόσμο. Όπως τα παιδιά της Πολυφωνικής, που ακτινοβολούν την κατάθεση ψυχής της προσωπικότητας ενός σπάνιου ανθρώπου και μουσικού, του καλλιτεχνικού διευθυντή της Πολυφωνικής Χορωδίας Πάτρας, Μο Σταύρου Σολωμού. Όλα τα παιδιά, την άξια μαέστρο τους Ελένη Παπαδοπούλου, τον κ. Σταύρο Σολωμό και το Δ.Σ. της Πολυφωνικής, τους ευχαριστώ για την στήριξη και συμμετοχή τους που τιμά αυτήν τη δουλειά μου.

Με το τέλος κάθε ηχογράφησης μια αίσθηση ανάτασης αναδυόταν από τους χώρους του studio και μου έδινε την εντύπωση ότι με αυτούς τους φίλους και τις φίλες οπουδήποτε και οποτεδήποτε μπορούσαμε εύκολα να πάμε παίξουμε και να τραγουδήσουμε και να ξαναζήσουμε αυτήν την όμορφη αίσθηση.

Θεού θέλοντος, θα συναντηθούμε σε επόμενες “διαδρομές”.

Ιδιαίτερα ευχαριστώ τον Κώστα Αλμπάνη, γιατί κατέθεσε την ψυχούλα του και τον Θεόδωρο Μπίρμπα για την αμμέριστη εμπιστοσύνη και εκτίμηση προς τη δουλειά μου αυτή από το studio SAMMI

Πρόταση συνεργασίας

 

 

 

Μοιράσου το
© Περικλής Παπαδόπουλος